Tuesday, September 7, 2010

MALAM 7 LIKUR

Share “Nanti kau dah kawen, takde pelita dah rumah ni Kim..” – Kak Mie.

Memang setiap tahun, lepas abang saya kawen, amanah menyalakan pelita di rumah berada di bahu saya. Anak buah? Oh, mereka useless... HAHAHA... Tak ada lah, walaupon memang ya. Okay, macam biasa, pelita adalah satu fenomena di bulan Ramadhan.. Tanpa pelita tak ada lah pelita. T______T Annoying..



Tempoh hari macam yang saya gembar-gemburkan, maka berlakulah aktiviti pemasangan pelita. Kalau dulu, pelita dekat rumah boleh mencecah sampai 100 bijik. Tapi sekarang sebab saya melakukan pembahagian kawasan, maka jumlah dah reduced menjadi 30 bijik sahaja di kawasan rumah saya. Termasuk rumah sebelah, 60 bijik. Okay.. Kalau kau rasa pasang pelita tu kerja mudah, sebenarnya tidak. Sebab sedikit sebanyak kerja ini memerlukan sedikit ilmu architecture yang hanya diperoleh melalui pengalaman.. Eceh.. HAHAHA... Mari saya ajar. Teruskan baca...

1. Pemasangan pelita dahulukala menggunakan kayu pokok ____________ (lupa nama dia).. Yang macam dahan kelapa sawit tu.. Tapi sekarang mana ada dah orang nak pergi hutan carik kayu tersebot. Sekarang semua beli.. Tapi tak apa.. As long anda tak pakai lampu menggantikan pelita. Nanti saya murka.. Peliharalah warisan tradisi kita. Okay, pemilihan kayu haruslah cermat. Pastikan tak bengkok.. Pastikan maseh kukuh sebab anda nak ketuk dia nanti. Dan.... Cat lah ia dengan warna kegemaran.. Supaya kayu tersebot boleh digunakan untuk Ramadhan-ramadhan akan datang. Please lah jangan cat biru muda.. Sungguh Kaf Lam Yaa Nga rasanya.



2. Kemudian, saya nasihatkan, pilih kayu yang paling pendek sebagai penanda. Maksudnya, bila kita cacak kayu nanti, semua akan ikut ketinggian kayu tersebot supaya pelita kita tak tinggi – rendah. Bila menyala pelita nanti, mereka akan kelihatan kemas. Tapi kalau anda rasa anda lebih gembira pasang pelita bersepah-sepah, suak hati lah. Saya tak suka. Dan, gunakan tali nylon untuk pastikan kayu-kayu pelita ini berada dalam koordinasi yang tepat dan lurus. Kedudukan paku juga haruslah selari. Architecture kan bunyi dia? HAHAHA..



3. Jarak antara satu kayu dengan kayu yang lain juga perlu sama. Ini tak payah lah guna kalkulator nak kira.. Kira guna pancaindera saja.. HAHAHAHA. Hasilnya adalah seperti di bawah. Kemas.



4. Untuk kelihatan lebih tradisional, gunakan pelita yang dibuat daripada zink. Sebab? Tak ada sebab lain selain dari menjadikan pelita kelihatan lebih tradisional. Panjut pon boleh jadi alternatif pelita. RM1.50 saja. Jadi tak payah lah bagi alasan macam-macam. Ohya, memandangkan minyak tanah semakin mahal, anda boleh gunakan minyak diesel.. Serius.. Minyak Diesel, bukan petrol.. HAHAHA...



Err.. Cabaran utama bagi mereka yang memasang pelita adalah bila sumbu pelita mula pendek.. Nak betulkan balik.., Ya Allah... Sumpah tensen.. Dengan minyak, dengan kotoran-kotoran melekat dekat kuku.. Benda ni lah yang selalu melemahkan jiwa saya.. HAHAHA.. Akhirnya anak-anak buah menjadi kuli.. Okay, anak buah, sekarang boleh kata anda useful.. :p

Bila malam menjelma...



Kan indah malam-malam Ramadhan dengan pelita? Jadi pasanglah pelita di rumah anda.. Jangan malas. Sekian.

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus