Thursday, September 9, 2010

MARI MASAK RENDANG

Share
Langkah pertama, pastikan anda bangun tidur awal-awal.. Bukan pukul 3 petang untuk memasak rendang. Nanti nahas sebab panas di bulan Ramadhan kadang kala sungguh extreme.. HAHAHA.. Sediakan sejumlah daging mengikut jumlah ahli keluarga.. Macam saya, saya menggunakan 11 kilogram daging lembu segar dari ladang yang diimport khas dari California. Percaya tak? Percaya tak? T____T Tak lah, beli segar dari pasar saja.

Selepas dibasuh, letakkan ia di dalam kuali besar atau kawah. Bukan kawah gunung berapi.. Cubalah jangan berfikiran annoying sangat.. Ini kawah untuk memasak. Keringkan sedikit air yang tinggal. Err.. Jangan dibuang kalau tiba-tiba air menjadi banyak.. Sebab hampas daging yang berguguran itu sangat lazat bila masak nanti.



Seterusnya.. , masukkan santan segar sebanyak ____ kilo. (tak ingat).. Tapi saya rasa sebanyak 6 kilo.. Sebab bag plastik ada enam. Jadi pastikan santan ini pecah minyak. Jangan lupa, kacau perlahan-lahan supaya tidak hangit di tepian pantai kawah tersebut. Rujuk gambar di bawah dan lihat lah orang lalai menyebabkan ia sedikit hangit-hangit tahi ayam... T_____T



Sediakan rempah-ratus yang perlu seperti bawang putih, bawang merah, kunyit, cili kisar, garam, gula, gula merah, serbuk jintan putih, kulit kayu manis dan sebagainya. Sebolehnya, kisar menggunakan lesung batu yang super heavy.. HAHAHA.. Tapi kalau dah lenguh sangat, tak apa.. Guna saja khidmat saudara terdekat. Yang penting, ianya hand made. Bukan blender made. Baru heaven rasa dia.



Apabila sudah pecah minyak, masukkan rempah ratus yang disebutkan ke dalam masakan. Pada masa ini, ia akan berbau lebih enak berbanding bau daging tadi.. Warnanya juga sudah boleh menggugat rasa. Tapi apalah sangat godaan sekawah rendang.. Tak tercabar langsung hati ini.. Hmm... Bila nak buka.. Bila nak buka....



Kacaukan rendang dan bahan-bahan tadi sehingga sebati. Kemudian, biarkan ia kering menjadi sekawah rendang yang asli. Eh, biarkan tu bermaksud kau tunggu lah dia kering sambil mengkacau-kacau ia... Bukan tinggalkan ia kesekawahan menanti tibanya waktu ia mengering. Nanti dia syahdu lalu hangit.. Apa aku merepek ntah. Jadi apabila sudah siap, ia akan kelihatan seperti ini..



Siap! :) Menunggu hari esok untuk diratah.. :D

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus