Tuesday, November 24, 2009

SUMMARY PART 2

Share
18/11/2009, 10 Malam, Bas Ekspress Pancaran Matahari.

Selama neh saya bahagia sungguh balik ke kampong dengan bas Pancaran Matahari. Tapi malam tersebot sangatlah tak keruan Cina-cina yang duduk berkumpulan di seat 5B-6B. Tak pasti lah mereka neh dari keturunan mana macam tak pernah menunggang bas ekspress ke apa ntah.. Sumpah kagum dengan ability mereka menjaja cerita bahasa kantonis yang paling tidak enak didengar selama berjam-jam tanpa henti. Sumpah saya kagum.. Saya tak rasa bas tersebot bising macam kau naik kontena ke apa.. Tapi ntah kenapa mereka bercakap macam nak pergi buat tunjuk perasaan. Punyalah kuat sampai orang depan saya dah jelling-jeling pon mereka membuat muka tembok saja. Kau memang tembok lah.. Kau memang tembok..

Dalam hati saya, kerana saya seorang pencinta keamanan, cuma mampu mensumpah seranah dalam hati saja.. Langsung takda niat nak pergi cari gaduh lempang muka sepak terajang semua ke apa.. Tiada oke.. Tiada.. Tapi bila saya diam, mereka lagi bising.. Lagi seronok aah mereka mencerita hikayat Hang Li Po ke apa semua saya tak kesah dah... Yang penting hati tetiba dah membara-bara dah.. 2-3 call saya angkat semua dah provoke suruh sound direct dekat cina-cina kurang pengajaran moral tersebut. Tapi saya cuba bertenang saja.. “Oke saja.. Takde ape.. Biarlah..”.. Semua ayat tersebot cuma mentenangkan diri saja.. Anda percayalah bahawasanya pada waktu dan ketika itu, hati saya sangat lah panas.. Fakta: Mereka tidak berhenti bercakap walau sesaat.

Akhirnya saya mencapai botol air.. Minum.. Ehem.. Konon nak mensejukkan hati sikit lah.. Tapi tak tahan dah. Saya tutup botol, pegang dan hempas pada kerusi si cina lelaki paling becok dalam bas tersebot. “Hoi! U bising apasal?? Semua orang tidur, U tak nampak? Tak pernah naik bas Ekspress? U nak bising macam ni, U keluar!”.. Dia terkedu.. Orang depan menyampuk “Entah..”.. Itu saja dia cakap.. HAHAHAHA.... Dia neh takda semangat melawan betullah.. Semua orang pandang. Cina tu cakap “Saya punya suara, kuat kaa abang?”.. Saya jawab “Kuat lah, STUPID!”.. “Oh, ok, sorry-sorry.. Saya diam sekarang.. Jangan marah aa abang..”.. KAHKAHKAH.. Kemudian mereka diam saja sampai Klang tak bercakap-cakap.. KAHKAHKAH... Sampai KL, orang depan ucap thank you.. Ya, Welcome lah kau takda daya tahan diri lah tadi nak mensound dia... HAHAHA...

Saya memang pantang sikit bila berhadapan dengan orang takda rasa hormat dengan orang lain.. Please lah.. Kalau pon ini negara demokrasi, kau tak reti nak hormat orang lain? Tak reti tengok semua orang dah menjeling tanda protes macam tu, kau nak cerita macam petir lagi?? Nasib baik lah botol tak sampai muka.. HAHAHA... Tak tahulah mereka neh pandai menilai body language ke tidak.. Orang depan dia pon dah sampai pandang belakang, dia boleh lagi nak cerita tanpa perasaan bersalah... Sedih betul melihat manusia ber’attitude’ begini.... Tentu anda ingat kan tragedy kuih tart?? Saya memang dilahirkan dengan sifat tak boleh tahan dengan manusia ‘rude’.. Maaf lah.. Tangan saya sentiasa ada kalau kau nak.

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus