Tuesday, November 3, 2009

SURAT UNTUK KAU LILO!

Share
*Ini buat sahabat saya yang sedang bercinta.. HAHAHA.. Tetiba kan Lilo..~

Terpengaruh dengan Lilo menulis pasal cinta... Kau tahu Lilo, sejak aku buat blog neh, aku rasa tak mungkin lagi aku tulis entry pasal cinta... Sampai aku kawen nanti pon belum tentu aku menulis pasal cinta dalam blog neh Lilo.. Sebab sebelum aku buat blog neh, aku terkecewa dengan dahsyat sekali.. Tapi tidak lah sampai menanges-nanges tertonggeng tunggang langgang semua.. Rasanya tak perlu lah kan sampai macam tu hodoh gila perangai.. Tapi tragedi TIGA RAMADHAN tahun lepas memang terpahat dalam hati.. Sejak tu, aku tutup blog lama aku.. Buat blog neh..

Sejak dalam kekecewaan tu kan, aku mula menapak semula... Dari awalnya aku hilang arah seketika, akhirnya aku dapat bangon.. Berjalan.. Dan kemudian berlari.. Semakin hari, semakin kuat... Semakin laju aku berlari.. Tinggalkan memori-memori lepas.. Meletakkan segala cerita duka jauh ke belakang.. Bukan untuk dilupakan.. Tapi untuk ditinggalkan.. Waktu tu kan Lilo, kehidupan aku belum banyak berubah.. Masih terpengaruh dengan diri aku yang lama.. Diri aku yang sebenarnya bukan diri aku.... Kau faham ke Lilo..?? Aku tak rasa kau faham.. Tapi kau mesti boleh mentafsir kan...

Hari demi hari, satu demi satu bukti dan petunjuk yang datang... Akhirnya aku tahu apa sebenarnya yang berlaku.. Aku tahu apa punca dan sebab aku ditinggalkan macam tu... Aku tahu.. Segala apa yang aku dengar dari kawan-kawan sendiri, akhirnya berjaya disangkal... Dan menariknya, kawan-kawan aku sendiri sedar tentang apa yang berlaku.. Tak susah kan merungkai rahsia?? Marah?? Tidak.. Aku tak marah.. Jauh sekali berdendam.. Aku redha.. Dan aku relakan.. Aku mendiamkan segala cakap-cakap orang.. Aku mendiamkan segala kritikan-kritikan orang.. Bukan sebab aku takut.. Tapi bagi aku, kalau aku tak salah tak payah menjaja cerita.. Oke, paragraph ini bukan untuk meluahkan perasaan.. Move Lilo, MOVE..

Sejak dari detik tu, aku berazam untuk melupakan semuanya... SEMUA sekali... Dan dari hari ke hari... Aku nampak sinar yang jauh lebih terang dalam kehidupan aku... Aku nampak laluan yang lebih luas dan penuh barakah dalam kehidupan aku... Sejak itu aku dapat rasakan perubahan dalam diri aku sendiri.. Aku semakin maju melangkah.. Bukan senang Lilo melangkah dan menjadi orang yang baru.. Yang jauh lebih kuat... Yang jauh dari keburukan masa lalu... Bukan senang melepaskan diri dari semua tu..

Setahun berlalu... Aku rasa hampir lengkap aku bertransformasi... Hampir mencapai apa yang aku impikan dalam kehidupan.. Bukan keseronokan duniawi semata-mata yang aku dambakan... Tapi ketenangan hati dan kehidupan... Kehidupan yang lebih baik bersama keluarga aku sendiri... Terutamanya mak ayah aku sendiri... (I LOVE YOU, MOM & DAD..) Aku cukup tenang dengan kehidupan aku sekarang... Seriously.. Aku dapat pergi jauh dari keburukan dulu.. Alhamdulillah, Allah masih sayang... Masih ada ruang luas untuk aku bergerak dan berubah... Aku tahu, ini hikmah dari apa yang berlaku..

Lilo, aku cakap merepek-repek ni, kau faham ke?? HAHAHA.. Apa yang aku nak beritahu sebenarnya, cinta boleh membawa kepada kebaikan dan keburukan... Dalam kita menyayangi sesama insan, ingatlah apa yang utama adalah agama dan maruah diri.. Malu perkara penting dalam setiap diri manusia.. Kerana itu lah perlindungan yang memisahkan antara cinta suci dan cinta nafsu... Cinta boleh merubah dari kebaikan kepada keburukan dan sebaliknya.. Bergantung kepada macam mana kita menentukan haluan setiap perhubungan.. Binalah hubungan kerana Allah.. Semaikan hubungan bersulam iman dan taqwa... Semoga hubungan sesama insan tersayang diberkati dan dirahmati oleh-Nya.. Amin.. Selamat berbahagia LILO!! :D

Kau carik lagu ni Lilo, download.. Syahdu..~

Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai

Tika kasih melestarikan sayang
Semuanya indah dipandang mata
Pabila rasa benci terbit di hati
Rasa kasih dan sayang pun menyisih

Tanda kasih yang abadi
Dalam senang jua dalam kesempitan
Kasih Ilahi tiada bersempadan
Tak memilih siapa tidak berakhir
Kekal selamanya

Di antara dua kasih
Di maqamnya yang berbeza
Mudah dijumpa namun sukar untuk diperlihara
Lahir dari ketulusan jiwa bersuluhkan iman
Namun nafsu menodainya

Terkadang kasih kita sesama insan
Bisa mengundang keredhan Tuhan
jika insan menghargainya
Dan memuliakannya

Kasih sayang Allah kekal selamanya
Kasih manusia hanya sementara

Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai

Lagu : Antara Dua Kasih (UNiC)

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus