Thursday, November 26, 2009

SAYA FAILED SUBJEK 'LEMANGISTIK'

Share Salam Aidiladha buat semua.

Pernah kah anda membuat lemang? Saya kata LEMANG, bukan LEMPANG. Lemang adalah masakan tradisi orang Melayu yang semakin dilupakan.. Malah dalam keluarga saya, bukan setakat dilupakan, malah memang tak pernah aah teringin nak buat lemang.. HAHAHA.. Lemang dan keluarga kami memang tidak serasi. Kalau kau cakap rendang, ketupat, ketupat palas, kuah kacang, masak lodeh ke apa semua tu memang expert lah.. Kalau lemang kami mesti terpinga-pinga.. Tapi raya haji neh ayah saya bersemangat tetiba membakar lemang.. Ehem.. Oke, Failed.. Mana ada orang buat lemang pergi padatkan beras wahai ayah?? Mana ada... T______T Bunda pon kebisingan lah sebab tak berapa jadi.. Masak 5, satu saja menjadi lemang.. Yang lain ntah nak cakap pulut panggang ke apa ntah tak pasti sangat.. HAHAHA..


Ada gaya kan? Kan? HAHAHA..

Tapi ayah kata; “Takpe lah.. Baru pertama kali buat.. Kira okey lah..” Ayat biasa lah bukan? Naseb baik bunda menerima alasan tersebot tanpa bicara.. Kalau tak memang perang berkorban jiwa raga lah dapur rumah kami.. HAHAHA... Petang neh ayah akan mencuba sekali lagi.. Jadi doakan lah ayahanda saya neh menerima bakat membakar lemang tetiba.. T________T Tapi actually lebih baik bakar lemang dari buat ketupat.. Pertama, sebab dia cepat masak. Dari kau pergi anyam ketupat satu malam, esok pagi nak masuk beras lepas tu malam baru rebus, pagi esoknya baru siap, lebih baik buat lemang kan? Secara tidak langsung, raya terasa lebih meriah bila bakar lemang guna kayu api.. Rumah pon meriah aah dengan asap berkepul-kepul masuk.. HAHAHA... Habis semua baju dekat ampaian bau asap.. Baik, orang paling bising mesti lah bunda.. Takyah explain...


Ini abang ipar saya, bukan ayah.. Hoho..

Sabtu neh merancang pergi beraya dengan kawan-kawan sekolah rendah. See, how sweet bila semua jumpa balik selepas 10 tahun tak pernah nampak muka.. Tahu-tahu semua dah besar.. We leaved SKBK at 12, and met again at 21. Almost 10 years. Hari tu pergi SKBK mentengok keadaan sekolah rendah kecintaan kami (Eceh).. Rasa semua benda dah kecik.. Bangku, blok, meja, kelas, toilet, surau semua dah kecik dah.. HAHAHA... Semua tergelak bila ingat zaman kanak-kanak yang takda masalah.. Waktu zaman kanak-kanak semua manis.. Saya pon manis tak nak kalah.. HAHAHA... So hopefully menjadi.. Jumpa balik Jamal, Arbi, Dedey, Farah, Sa’adiah, Melati, Ali, errr... Semuah aah oke? Oke? Tak ingat dah siapa lagi kawan saya masa sekolah.. Saya masa sekolah rendah, mereka kata saya melayan perasaan sendiri.. Biasa lah, orang yang jadi rebutan ramai mesti control kan?? Main bola pon nak men’smart’... Oke, fine, move! Bola sepak tak bermakna kalau sepak asyik miss saja.. Ehem.

Esok akan mengupdate gambar secukup rasa. Kalau connection selaju cahaya lah.. Kalau tak kau mimpi lah.. (Bermakna macam memang takkan update lah bukan?) HAHAHA... Biasanya hari raya haji memang tak banyak aktiviti sangat. Jadi tak janji mengupdate panjang. Se u soon readers.. Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua.. Selamat melakukan ibadah korban.. Semoga ‘pengorbanan’ itu sentisa mendapat barakah Allah SWT. Amin~ Iktakimas!

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus