Tuesday, August 10, 2010

KANAK-KANAK GAGAH PUASA

Share


Ramadhan datang lagi! Yeay!! Puasa dekat UUM lagi!! Yeay!! T___________T Okay, ini tahun ke-3 berpuasa di perantauan. Perasaan saya tak berapa hebat. Sebab berpuasa di tempat orang mana hebat. Lebih-lebih lagi tak dapat dengar bunda ketuk pintu bilik hebat-hebat macam raksasa suruh Ultraman bangun sahur... HAHAHAHA... Tapi tak apa.. Ramadhan tetap bulan yang hebat. Ewahh.. Tapi (lagi), masa kanak-kanak dulu tak rasa puasa itu hebat. Dulu puasa sungguh hebat terseksa zahir dan batin. Apa lagi bila orang kata kalau nangis nanti batal puasa. Tak tahan puasa mesti lah nangis.. Tak agak-agak menipu kanak-kanak. Okay, mari kita cerita memori puasa masa daya tahan diri rendah:

1. Dulu masa puasa, aktiviti paling seronok ialah bermain.... MASAK-MASAK dengan jiran. T____T Jangan lah gelak.. Lelaki sekarang hebat jadi chef sebab ini lah.. Kita ambik semua bahan dari peti ais, lepas tu bawak lari pergi kebun belakang rumah. Kita bina khemah.. Lepas tu masak lah sesuka hati.. Semua makanan sedap sebab bahan utama ialah AJINOMOTO. Eh, macam mana tahu sedap? Sebab curi-curik makan lah.. Macam tak faham pulak aktiviti kanak-kanak riang. Second??

2. Kanak-kanak puasa mesti lah nangis. Walaupon amaran batal puasa bila nangis dah selalu dengar, tapi tetap nak nangis jugak. Tapi heran kan bila kita nangis, tak pernah jugak mak ayah kita kasi makan.. Cis.. Membazir air mata saja... Tapi kadang-kadang bunda kasi minom jugak.. Sedang saya berguling-guling di atas katil meraung “Nak mati dah ni.. Nak mati dah ni..”, mentiba-tiba bunda datang dengan setong air. Kemudian? Kemudian dia tuang air ke muka sampai lemas.. Fuh.... Memang nak mati betul masa tu.. HAHAHAHAHA... Bila anda bergelar ibu dan bapa, jangan lah buat macam itu. Rasanya sungguh seksa.. HAHAHAHA...

3. Saya sayang ayah sebab dia selalu kasi can minum air bila pergi pasar malam. Bila dia nampak saya lembik macam apam, dia kasi minum. “Jangan cakap dengan mak..”.. Heh.. I love you ayah.. Siapa nak cakap dengan mak.. Nanti kena siram dengan air satu tong. HAHAHA.. Ayah pon selalu buat air sirap bila saya meraung atas katil.. Lepas tu dia letak tepi katil. Tapi saya selalu jual mahal tak nak minum.. Minum sikit-sikit, lepas tu nangis lagi konon-konon masih gagah mentahan puasa. Abang saya pulak pecah rahsia.. “Ehhh.. Air dah separuh, nak nangis lagi..”.. Diam lah kau.. T________T

4. Ooohhh.. Berjalan balik sekolah tengah-tengah hari di bulan Ramadhan Al-Mubarak itu sejenis penyiksaan apakah????? Rumah saya dengan sekolah 1.5 kilometer tahu?? Dah lah beg Swan kaler hijau purple tu berat. Jalan kaki pulak tu.. Ya Allah... Sangat ujian lah kan?? Tapi tak apa... Kedai-kedai runcit semuanya boleh bertoleransi bila nak beli air gas.. HAHAHA.. Takda pon larangan menjual air kepada kanak-kanak.. Okay, sekarang semua dah ada jawapan kenapa saya suka lalu jalan kebun yang sepatutnya memerlukan sebuah pacuan 4 roda untuk diredah... HAHAHA..

5. Bazar Ramadhan adalah heaven. Kita boleh mintak apa saja dekat situ.. Dan ‘bling!’ semua tertunai dengan segera.. HAHAHA... Masa itu lah kita nak ikut nafsu.. Tak tahu lah apa perasaan ayah bila duit dia keluar dengan kelajuan penuh.. HAHAH... Okay.. Dah penat gelak dah......

6. Dulu abang saya pasang pelita sampai 100 bijik sekeliling rumah. Jadi? Saja nak bagitahu.. Saya tukang nyalakan pelita tersebot.. Kemudian cucuh bunga api.. Kemudian membakar pelita tersebot.. T______T Pokok, lantai, tiang rumah, semua saya bakar.. Sebab macam orang welding pulak rasa dia.. Wahahahaha... Bunda jugak kena sental di pagi raya... Mintak sori bunda..

7. Kuih raya wajib menerima sentuhan saya. Tart nenas. Memang tak lain tak bukan cuma saya yang mampu berhadapan dengan cabaran membakar kuih. Guna oven lah.. Bukan guna bunga api.. T____T Sebab itu bila budak datang raya lepas tu pergi penyek-penyekkan tart nenas saya, saya boleh menghadiahkan pelempang sebagai habuan. Sebab semua itu usaha saya.. Jadi sekarang kau nak percaya ke tidak point terakhir neh? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Oke, dah.. Apa pon, bila dah besar, Ramadhan jugak bulan yang ditunggu-tunggu.. Bila Ramadhan sampai ke hujung, terasa cepatnya waktu berlalu.. Rasa syahdu.. Rasa sedih... Selamat berpuasa semua.. Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu makna buat anda... Maaf zahir & batin...

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus