Thursday, April 7, 2011

A DOCTOR IN THE HOUSE

Share

Finally mendapat buku idaman.. Saya lebih suka baca buku seumpama ini.. Maksudnya buku yang berguna dalam kehidupan.. Tentang leadership, tentang sejarah hidup, cara hidup dan cara pemikiran seorang tokoh.. Selalunya buku-buku macam ini memang inspiring.. Since i'm really interested on leadership and politics, rasanya buku macam ini memang sepatutnya ada.

Bila cakap pasal politik, ramai orang tarik muka.. Lebih pahit orang akan cakap; "I don't like politics. It's dirty!".. Politik tidak kotor.. Cuma politicians yang menjadikan semuanya kotor.. Tapi bagi saya, since kita ada otak untuk berfikir, kita sepatutnya dah lama boleh memandu minda masing-masing untuk berfikir sendiri.. Rasional, bukan mengikut emosi, apa lagi mengikut cakap-cakap politicians yang kebanyakannya sekarang lebih memburu their own interest berbanding kepentingan negara dan rakyat. Buku ini menerangkan tentang apa yang saya tidak tahu.. Kerana banyak konflik yang berlaku waktu saya masih kanak-kanak..



Memoir ini memberikan gambaran yang lebih jelas tentang congakan Tun terhadap masa depan Malaysia berlandaskan fakta. Tun juga mengimbau sejarah orang Melayu, dan bagaimana kita dikaburkan dengan propaganda British sejak sekian lama. Konflik politik yang berlaku juga dijelaskan di dalam buku ini. Cukup baik untuk kita menilai kembali apa yang telah berlaku dan sedang berlaku dalam ketidak tentuan politik masa ini.

Tun menerangkan apa yang sebenarnya berlaku tentang sesuatu isu... Mungkin selama ini kita cuma tahu apa yang tersurat.. Yang tersirat sering kali tidak sampai kepada kita atau jika sampai sekalipun, mungkin telah ditokok tambah demi kepentingan tertentu... Di dalam memoir ini Tun menceritakan segala-galanya. Konflik pemecatan Anwar Ibrahim juga dijelaskan di dalam buku ini.. Beberapa lagi persoalan yang selama ini bersarang di dalam fikiran juga terjawab melalui memoir ini..



Sejarah hidup seorang tokoh sememangnya memberikan saya pengajaran yang cukup mendalam. Tun satu-satunya Perdana Menteri yang berada di atas tanpa latar belakang keluarga yang mempunyai nama atau pendidikan yang begitu tinggi. Sekurang-kurangnya tidak setinggi Perdana Menteri sebelumnya. Tetapi itu langusng tidak menghalang beliau untuk menjadi Perdana Menteri yang cukup berwawasan. Banyak lagi perkara menarik yang kita dapat pelajari melalui memoir ini...

Leadership? Sangat penting.. Buku ini memberikan gambaran tentang bagaimana seorang tokoh negarawan berfikir.. Jauhnya pemikiran Tun Dr. Mahathir selalu menjadi ikutan saya.. Sikapnya yang tegas juga membentuk personaliti saya sekarang.. Diktator? Bagi saya dalam sesetengah keadaan beliau bersikap begitu, tapi selalunya itu mengundang kebaikan untuk semua. Kesalahan Tun? Beliau sendiri mengaku ada melakukan kesalahan. Ambil yang baik, buang yang buruk.. Kita ada akal bukan?



Sejujurnya memoir ini saya rasakan tidak patut menjadi modal politik.. Ini sebuah cerita tentang pandangan beliau terhadap negara, isu-isu di dalamnya dan corak kehidupannya sendiri. Bagaimana seriusnya beliau untuk menambah baik cara hidup orang Melayu.. Bagaimana beliau cuba sebolehnya membentuk rakyat Malaysia menjadi jauh lebih baik.. Dan andai ditanyakan apa kegagalan paling besar beliau, cuma satu.... Membentuk mentaliti orang Melayu menjadi bangsa yang mempunyai mentaliti kelas pertama..

"The Malays can do better. I know they can. In retirement, apart from appealing to them, I can do very little. I pray, but I know Allah will not change the fate of any people unless they seriously attempt to change it themselves.." - Tun Dr. Mahathir Mohamad, A Doctor in The House - A Memoir of Tun Dr. Mahathir Mohamad, 2011.



Lebih tepat, memoir ini menceritakan MALAYSIA pada pandangan mata Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad.. Negarawan terulung yang disayangi seluruh rakyat Malaysia atas jasa baktinya membangunkan Malaysia, membawa negara kita dari sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian...

Memoir ini cukup berbaloi untuk dimiliki.. RM100, hard cover dan lebih dari lapan ratus muka surat berserta titipan gambar-gambar beliau di halaman tengah. Ohya, versi Bahasa Melayu mungkin akan berada di pasaran pada Jun 2011.. Sesiapa yang mampu membaca dalam English walaupun sikit, belilah versi English.. Tak susah pon English dia.. :) Stok di MPH dan sebagainya, rasanya dah hampir habis.. 2 kali ulang cetak dalam masa 3 minggu.. Memoir paling laris di Malaysia. Cukup menginterpretasikan bagaimana sayangnya rakyat Malaysia terhadap Ayahanda Tun Dr. Mahathir Mohamad. :)

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus