Friday, March 13, 2009

SAYA SUKA-SUKA TAIP

Share
Nak taip apa neh? Otak kosong.

Saya sebenarnya tak nak menaip lagi. Sebab kan semalam punya semalam punya semalam (1, 2, 3.. Oke, cukup-cukup!) saya dah taip entry baru dan mempublishkan entry tersebot? Jadi kenapakah saya macam sawan sangat nak tulis lagi padahal entry saya sejak akhir-akhir neh macam kesian?? Sebab.. Sebab... Sebab saya takda sebab.. Saya cuma macam nak menconteng. Saya tak suka conteng dinding bilik saya. Nanti ma kata "Jangan jadi sakai!". Jadi saya conteng dalam neh. Bukan keseronokankah membaca blog saya yang selalu diconteng? Bukankah satu kenikmatan menghayati contengan kesian saya? Mengapakah saya terasa keriakan yang dibuat-buat? Harharhar.. Jangan riak. Masuk neraka nanti. Sawan. Err.. Sakai tu apakah?

Lupakan soal sakai. Tak masok periksa final nanti. Err.. Oke, exam final just around da corner. Tapi jadual exam masih tak tengok lagi sebab akan mensakitkan hati sebab HEA akan mentukar-tukar jadual sebab mereka suka buat aktiviti ubah-ubah sebab mereka rasa seronok sebab akan mensusahkan pelajar. Banyaknya sebab. Harharhar. Macam kelakarlah.. Perasan. Oke. Memang tak rasa nak mentengok jadual. Lupakanlah perasaan nak tengok jadual exam kecuali rasa besok adalah hari peperiksaan. Sebelum studey week, jangan tengok. Jangan. Saya memberi amaran neh. Jangan tengok. Semester lepas macam ni lah. Excited sangat mentengok jadual sampai termimpi-mimpi tarikh balik kampung lepas tu beli tiket secara tiba-tiba dan secara tiba-tiba jugak tarikh exam kena tukar dan mereka ternganga-nganga. Ambik kau. Jangan gelojoh.. Buruk padahnya.. Harharhar... Bukankah pengalaman itu mengajar? Eceh!

Dah nak dua bulan tak balik kampung.. Rupa kampung tu entah macamana pon tak berapa ingat sangat dah. Dah ada 3G kaa? Dah ada pasaraya kaa? Dah ada Jusco ka?? Menara pencakar langit kaa?? Oke.. Tipu sangat. Tak baik tipu sangat kan? Nanti nampak macam tak natural warkah saya neh.. Harharhar. Tipu sikit-sikit cukup. Oke, move. Jangan banyak mengarot. Err.. Saya rasa nak balik kampung sekarang. Saya rindu ma saya.. Saya rindu bilik saya... (Ya Allah, janganlah bersikap macam kewanitaan nak rindu-rindu tu semua.) Saya rindu rabbit saya walaupon saya tak pernah jaga.. Lantaklah.. Sebab rabbit tu pon akan mensebabkan saya rasa macam ingat-ingat kampung sikit. Naseb baek tak cakap rindu teddy bear ke apa.. Kalau tak sure histeria.. Harharhar.. Saya lelaki oke? Saya lelaki. Harap maklum......... Iyalah. Lelaki sejati. Jangan banyak tanya sangat! Lempang karang!! Harharhar.. Kasar.. Kasar..

Sejak akhir-akhir neh rasa jarang sangat telefon ma. Ma pon tanya-tanya kenapakah... Eh, bukan setiap dua hari saya call kah ma?? Ma nak mentipu kaa atau cuba membuat hiperbola lagi?? Harharhar... Takdalah.. Mana mungkin ma mentipu.. Ma berhiperbola sahaja.. Kan itu hobi ma.. Ma kan ibu paling mensenangkan hati di dunia... Walaupon kadang-kadang ma suka buat suspen macam membuat gulai asam campur breeze sampai berbuih-buih atau tiba-tiba memarah saya secara mengejut.. Padahal bukan salah saya.. Harharhar.. Ma tak boleh jadi polis tau ma? Nanti akan membuat pertuduhan secara membuta tuli. Bahaya. Hey, rindulah sama ma saya. Sekarang saya takda dalam rumah, ma senang sikit sebab akan membasoh basoh baju secara sedikit-sedikit... Dan memasak pon akan sedikit-sedikit. Err... "Ma saya tak penat lagi!!" Ya Allah, ayat iklan lagi. Move! MOVE!! Ma, tumpang lalu...

LALU TUMPANG! LALU TUMPANG!

********************
Satu ketika, kamu selalu bersamaku..
Tak pernah walau sekali kamu melukanku..
Malah kamu seakan cuba melindungiku..
Bersamamu, aku mampu berdiri..
Bersamamu, aku mampu berjalan gagah..
Bersamamu, aku berjaya menjejakkan kaki ke sini..
Namun kini, kamu....
Kamu tidak lagi mampu begitu...
Aku memahami...
Mungkin kerana jarak dan waktu yang telah kita lalui...
Dan.. Kekuatanmu tidak lagi berganti..
Aku redha... Aku terima.. Namun aku yakin..
Aku akan terus ada bersamamu..
***********************

Saya tidak memotifkan puisi tersebot kepada seorang perempuan, seorang penjual ubat kuat atau apa-apa yang lain kecuali kasot saya. Harharhar.. Jangan kata saya ada seorang kekasih hati atau apa... Lempang nanti. Kasot saya uzur sangat.. Bila hujan, saya akan berjalan dengan tumit saya. Kerana tapak kasot saya bocor. Bukan setakat bocor. Tapi terbelah dua tapak dia.. Ma dah kata, beli kasot baru, tapi saya tak mahu beli sebab akan mensebabkan pembaziran.. Sekarang saya telah terpadan muka sebab kasot saya dah buat hal. Tapi saya mendoakan supaya kasot saya dapat bertahan sampai hujung semester. Hey kasot, bertahan! Cuba bertahan dalam hujan atau panas! Engkau kritikal! Saya faham.. Tapi tolonglah faham, duit saya tak banyak nak beli baru! Hey, bertahan dan hujung semester nanti aku buang kau!! Harharhar.. Nanti malam kena gam kasot lagi. Dah 6 kali. Oke, harap simpati. Harharhar.. Er.. Tolong tambah ayat "sampai hujung semester" pada ayat last puisi tersebot...

Oke, kita masok perenggan baru. Perenggan baru ini adalah untuk mengucapkan sekian terima kasih.... Sebab akan mentutup laptop dan mentidurkan diri... Sebab hari neh macam takda aktiviti kecuali main game FAR CRY atau mencuci pinggan mangkuk... Mencuci baju malas sekali... Apa lagi mencuci cadar tilam, stokin, atau mencuci mata.. Aik?? Harharhar... Iyalah... Mata perlu dicuci sebab tidur secara banyak.. Eceh.. Cover banyak. Oke, sekian terima kasih..

1... 2... 3.. SLEEP!!~

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus