Thursday, April 30, 2009

KENANGAN TIDAK PERGI

Share
Parcel lagi..

"Mak, ada orang hantar barang?"- Saya
"Ada, petang tadi"- Bunda.
"Barang apa? Besar tak?"- Saya
"Macam surat. Nak mak tengok ke?"- Bunda
"Eh, tak payah.. Minggu depan tengok sendiri."- Saya

Bunda neh memang suka tengok surat orang.. Bahaya sikit.. HAHAHA.. Masih tak tahu barang apa yang sampai kat rumah tiba-tiba. Lepas tu posmen tu pergi call pulak tu.. Macam urgent ke apa ntah.. Ke posmen tu tak tahu jalan.. HAHAHA... Saya jarang dapat barang melalui POS. Tapi sejak akhir-akhir ni rasa macam popular sikit tiba-tiba banyak barang sampai.

Maghrib tadi saya kemas barang masuk dalam kotak. Saya tak suka kemas barang sebab memang tak seronok. Penat. Rimas.. Semua ada.. Lepas tu punyalah berat kotak tersebot.. Kau tak tahu buku semester ni semua tebal namati.. Sampai tak larat-larat nak bawak pergi class.. Memang buku tersebut duduk dalam bilik dan dibuat rujukan sekali sekala. Memang tak larat bawak. Lebih baik bawak laptop atau girlfriend ke apa.. Eh? HAHAHA.. Itu lah, bila nampak buku, punya semangat nak beli.. Padahal fotostat pon boleh. Err.. Memang boleh.. Tapi tak kuasa lah nak tengok buku takda perasaan hitam putih semata-mata. Oke, bukan nak cerita pasal ini.. Kita move sikit. Sentimental sikit.

********************************************


Lepas kemas bilik, saya terduduk.. Perhatikan bilik... Semester dua memang penat.. Terlampau penat.. Cuma yang baiknya, semester dua jauh lebih baik kalau di fikirkan dari sudut perasaan dan situasi. Semester satu banyak kejutan yang jadi... Sakitnya perkara-perkara yang jadi masih lagi terasa jauh di hati... Cuma yang pastinya, semuanya semakin hilang.. Pergi jauh dari kehidupan... Sebab sekarang saya sedang berjalan. Pergi jauh meninggalkan kenangan. Tapi biasnya kenangan perlu disimpan.. Supaya satu hari nanti dijadikan pengajaran. Bukan semua yang diimpikan dapat digapai tangan.. Ingat, kehidupan adalah laluan.. Cinta, sayang, teman, sekolah, guru, dan pengalaman adalah kenangan. Yang setiap satunya ada cerita. Mungkin kenangan itu terus di landasan cerita.. Mungkin juga tersasar dan menjadi kenangan abadi..

Semester dua mengajar erti ketabahan. Bukan mudah melawan waktu.. Melawan kudrat sendiri. Memaksa diri.. Cuma dengan ketabahan dan kekuatan yang mampu memimpin diri.. Bila berada di semester dua dan menoleh ke belakang, baru saya sedar, banyak perkara sudah ditinggalkan.. Kenangan... Semuanya kenangan.. Yang selalu menjadi pengikat diri. Menjadi tapak kukuh, untuk mengingatkan, siapa kita. Melangkah ke sini, bukan bererti semuanya perlu berubah. Sesekali mata tertancap pada mesej dari guru-guru yang diterima sebelum masuk ke sini.

"Selamat jadi mahasiswa. Ucapkan tahniah pada mak ayah awak yang melahirkan anak yang baik dan pandai. Ingat, ke mana pun kita, pandang ke belakang. Dan paling penting, jangan jadi orang lain"- En. Wazir.

Memandang pada mesej ini, hati saya tersentuh..... Air mata bergenang... Di mana saya pernah berpijak pada alam persekolahan.. Di mana segala kenangan adalah manis belaka.. Bersama teman-teman.. Guru-guru yang tak lekang dengan senyuman.. Di waktu gelak ketawa menjadi peneman... Di waktu ikatan persahabatan erat mengikat.. Di kala diri saya menjadi pemimpin kepada semua..... Semuanya kenangan... Iya, saya merindukan alam itu..... Dan sewaktu saya menerima mesej tersebut, hati saya kuat mengatakan, takkan sekali saya melupakan siapa pun dalam kenangan itu... Walau berjuta teman saya di sini, yang terbaik tetap teman sejati... Guru tetap insan berpekerti.... Saya merindukan semua.. Semua... Tak siapa terlepas dari perasaan ini.. Semua... Guru-guru... Dan sahabat sejati........

Pandang ke belakang untuk berjaya!

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus