Monday, December 7, 2009

SAYA MANUSIA MACAM ANDA

Share
Kelmarin ke rumah Ustazah Salimah.. Bercerita tentang sesuatu.. Ada perkara baru anda tahu? Perkara yang tak pernah terlintas.. Dan funny lah juga..

“Ustazah tak tahu Hakim macam mana?” – Seseorang.

Ada orang mengkata saya ‘high profile’ untuk mereka yang ber’taste’ tinggi.. Ini bukan cerita berciri riak. Saya tak terasa nak riak pon.. Ini cerita benar sekali.. Dan saya pon tercengang lah.. Apakah hal tiba-tiba saya menduduki kelas masyarakat sebegitu rupa.. Sejak bila saya mentunjuk ketinggian profile? Sejak bila saya menjadi pilihan mereka yang ber’taste’ tinggi. Ini semua annoying atas beberapa sebab.

1. Saya bukan orang kaya. Mereka yang bertaste tinggi biasanya memilih anak orang kaya. Ini saya tegas sekali.. Keluarga saya sederhana saja.. Senang pon tidak.. Golongan ‘high profile’ neh biasanya mereka yang kaya raya.. Saya tak kaya.. Sumpah TIDAK. Jadi kenapa saya dikelaskan sebegitu?

2. Berpakaian kemas tak semestinya kaya. Kalau kau jumpa orang jual ikan pakai neck tie ke apa takkan kau nak consider dia orang kaya kan? Mesti lah tidak.. Saya memang dari dulu suka kekemasan.. Saya perfectionist.. Tanya lah kawan-kawan sekolah rendah saya, sampai ke sekolah menengah, sampai ke university. Mereka berkongsi pendapat yang sama.. Kalau side baju, selagi tak tajam, saya tak pakai.. Seluar lagi lah dahsyat.. Kalau bunda gosokkan baju saya tak licin, saya pergi gosok balik.. Baju kotor saya tak pakai walau sekejap. Memang itu sifat saya dari kecik... Main bola pon asyik betulkan baju.. Sebab tu kalah.. HAHAHA... Ini bukan tanda saya high profile mind u..

3. Muka saya memang sejak lahir macam neh.. Bukan sombong.. Bukan high profile.. Semua orang cakap saya sombong.. Memilih kawan.. Sampai takut nak tegur.. Mana ada.. I’m free to make friend with anyone.. Cuma memanglah memilih kawan tu perlu.. Takkan kau nak berkawan dengan penagih ke apa.. Mesti lah tidak kan? Itu biasa lah.. Dan saya tak suka berkawan dengan mereka yang terlebih sosial.. Saya tak suka dan malu melakukan perangai bertentangan dengan adat Melayu.. Heh.. Mana nak cari lelaki Melayu terakhir macam saya? HAHAHA... Jangan kata saya sombong sebab tak senyum dengan makhluk lain.. Kadang-kadang saya senyum jugak.. Cuma kalau senyum dengan orang yang saya tak kenal, saya senyum ala kadar dan tunduk memandang bumi. Takkan kau nak senyum dengan orang tak kenal sampai dia pun segan? Nanti dia fikir lain. Ish.

4. “Cikgu dulu takut nak cakap dengan Hakim.. Dia lain... Tengok jalan pun tersusun je....”.. Ini Ayahanda Wazirlah cakap.. HAHAHA.. Ini pon orang pandang sebagai ciri high profile.. Sebenarnya saya memang jalan sebegitu rupa sejak dari form 4.. Langkah saya selalu tersusun.. Salah satu sebabnya saya seorang ketua pengawas dulu.. Jadi imej kena jaga.. Jalan seorang pemimpin neh lain, anda kena faham.. Kalau kau pemimpin tapi jalan kengkang, nanti orang gelak.. Dekat situ dah hilang rasa hormat.. Semua kena jaga.. Jalan kena cepat.. Tapi bunda pernah pesan, naik motor jangan pintas orang tua secara tak bertamadun.. Itu saya bawak waktu berjalan.. Saya jalan laju.. Tapi kalau ada orang lebih tua dekat depan, saya takkan pintas.. Saya ikut belakang saja.. HAHAHA.. Ini serius.. Tak tipu.. “Hakim, awak ni macam nak merompak saya je jalan dekat belakang”- Cikgu.. T___________T

5. Mereka yang cakap semua neh mesti tak berkawan dengan saya.. HAHAHA... Sebab mereka yang berkawan dengan saya mesti mengaku macam-macam.. Mereka pernah kutuk saya ke apa.. Semua buat pengakuan rela hati.. Mereka yang tak pernah kenal saya memang akan mengkata saya macam-macam.. Semua bersifat kesombongan.. Tapi janganlah menilai manusia dari sudut luaran.. Kadang-kadang mereka lain dari tanggapan kita.. Sebenarnya saya funny.. Sebenarnya saya banyak cakap.. Sebenarnya saya mesra.. Kau tak percaya? HAHAHA.. Tanya lah mereka yang kenal saya..

6. Orang high profile biasanya tidak menggunakan adat Melayu.. Hidup serba ‘import’.. Ini bertentangan dengan saya. Saya menjunjung tinggi adat Melayu. Sampai bila-bila pon saya pegang adat Melayu.. Warisan Dijulang, Martabat Gemilang.. Cewah.. Ini bukan nama program ke hah? T___________T

Jadi pengkelasan saya sebagai manusia ‘high profile’ adalah tidak berasas.. Sebab utamanya kerana mereka yang mengkata sedemikian rupa memang tak pernah mentegur saya. Dan memang saya sebenarnya bukan manusia sebegitu rupa. Percayalah.. Saya sedang merayu neh.. Tolonglah mempercaya saya... Tapi saya dah tak terasa ganjil dah bila orang mengkata saya sombong.. Itu semua perkara ‘kurang penilaian’.. Jadi itu bukan masalah bagi saya.. Saya tidak terjejas.. Cuma jangan lah cakap saya ‘untuk orang bertaste tinggi’.. Ni macam mengkelaskan saya sebagai ‘barang’ ke apa ntah. Saya tak selesa. Harap maklum.

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus