Sunday, November 7, 2010

BILA KFC TERTEWAS

Share
Selepas 2 entry berturut-turut mencerita tentang banjir, kali ini saya akan mencerita tentang.. BANJIR.. Hoho.. Tak lah, saya pon dah bosan blog neh dilimpahi banjir.. Pergi dekat stats pon semua search pasal banjir dalam blog neh.. “Bas boleh redah banjir Kedah”, “Highway banjir”, “Shahab Perdana banjir atau tidak 5 nov”... Macam ini blog ramalan cuaca. T____T Sedih. Ohya, skembalinya saya dari negeri Kedah Darul Aman, saya rasa trauma dengan air yang deras. Saya ada pengalaman banyak dengan air deras.. Dekat sungai pon pernah dihumban air deras dari atas ke bawah. Naseb baik Khairul Hakim maseh hidup..

Jadi hari ini saya akan membawa anda menyelusuri sebuah restoran yang kurang popular tapi sedap. Kalau anda seorang die hard KFC, anda tetap boleh tertewas dengan ini.......



Popeyes Louisiana Kitchen.
Ia adalah.. sebuah francais fast food, bukan kedai spare part dapur.. T____T Tak banyak di Malaysia.. Rasanya baru 3 tempat –Klang Parade, Mid Valley dan Taman Tun Dr. Ismail. Saya dah pernah cuba 2 kali.. Pada saya walaupon masih baru, tapi ia sedap.. Lebih sedap dari KFC.. Saya rasa KFC ada masalah.. Kalau anda perasan 10 tahun dulu, bila kita lalu je sebelah KFC, bau dia dah buat kita merengek-rengek nak masuk.. Kalau anda berumur 10 tahun waktu tersebot lah.. Kalau anda dah 20 tahun pon maseh nak merengek, anda memang menempah penampar. Tapi sekarang KFC dah tak berapa hebat rasa dia. Ayam dia kering.. Tak cukup rasa dan membosankan.. Heh....

Tapi Popeyes Lousiana Kitchen tidak. Walaupon menu dia nampak serupa, tapi Popeyes lebih hebat rasa dia. Kecuali rice dia yang aneh... Errr.. Ini saya tak galakkan anda cuba, kecuali anda memang jenis tak cerewet.. Tapi kalau anda tak cerewet pon saya tetap tak galakkan anda cuba.. T______T Senang cerita, tak payah makan rice dia.. Rice dia aneh dan tak lazat. Kecuali anda dalam golongan yang aneh jugak, silakan.. ^^ So, menu apa yang seronok dijadikan bahan eksperimen? Mari saya cerita.



Ayam dia adalah di tahap super.. Kalau anda makan KFC, ayam dia terasa kering dan rasa dia tak begitu memberangsangkan pancaindera. Heh.. Tapi Popeyes tidak. Ayam dia sangat juicy, lembut dan segar dari ladang.. Rasa dia lebih kuat, which is for me sangat perlu untuk kepuasan si pemangsa pemakan macam saya. Kalau rasa dia macam tak berapa nak ikhlas, saya rasa sungguh murka. Mungkin sebab bunda selalu masak guna rempah yang banyak.. Jadi lidah saya pon mahukan rasa yang hebat. Tapi kalau bawak bunda makan neh, mesti dia cakap “Alaa.. Makan kat rumah mak masak lagi sedap..” T______T Oh my bunda..... Takkan ada seorang pon dalam dunia yang masak serupa beliau.. T____T Oke, saya sangat sarankan menu ini.. Mesti puas.



Biscuit..
Walaupon rupa dia tak menarik tapi don’t judge a biscuit by it’s rupa. Taste it dan anda akan tahu. Cewah.. Ini nak bertanding dengan apa? Bun KFC? Bun KFC mesti tak rela.. HAHAHA. Ini bukan bun, ini adalah sejenis biskut.. Atau kuih.. Atau.. Errr... Tak apa, yang penting ia sedap.. Lebih-lebih lagi dihidangkan segar dari oven.. Kalau anda teringin nak cuba, saya sarankan beli 5 bijik.. Kalau tak nanti akan terjadi peperangan.. Sungguh propa. T______T



Ini mereka panggil sandwich.. Zinger burger? Kalah jugak.. Alahai... Sandwich neh menggunakan roti yang lembut dan isi yang tebal.. Tak macam Zinger, roti Zinger sungguh gagah macam tak kasi orang makan... T_____T Isi Zinger nipis dan kering... Dulu memang Zinger sedap.. Beberapa tahun dulu lah.. Sekarang dah agak mengecewakan. Di Popeyes Louisiana Kitchen, boleh kata hampir semuanya terasa segar.. Ayam, ikan, udang, interior design dia pon sungguh fresh dan ceria. Sandwich ini pon fresh... Tak percaya, cuba carik Popeyes sekarang!



Shrimps!??
Jangan tak percaya, Popeyes turut mensediakan makanan laut... Udang dan ikan.. Saya tak pernah makan ikan/fillet... Tapi pernah makan shrimps.. Sekali lagi, ia fresh dan tidak mengkecewakan.. Tapi mungkin sebab saya bukanlah peminat udang sangat, jadi nampak macam biasa-biasa saja.. Cuma yang saya teruja sikit sebab dia fresh.. Oke, sebenarnya Hakim memang akan teruja setiap kali nampak makanan.. HAHAHAHA... Kecuali kalau makanan dia tak menepati standard piawaian lidah dia, dia akan jadi sungguh murka.. Silap-silap boleh buat report macam kejadian di café Kak Mona yang akhirnya menyebabkan café tersebot tutup.. Heh... Sori Kak Mona...




Mashed potato
dan coleslaw..
Mashed potato saya letak 50% lebih sedap dari KFC.. Gravy dia macam ada letak ayam kisar sikit.. Kalau tak silap saya lah.. Tapi memang gravy dia sedap. Dulu mashed potato Radix Fried Chicken pernah mengalahkan KFC.. Tapi sekarang Popeyes takeover.. HAHAHA.. Hebatlah kau ni Popeyes! :p Coleslaw? Oke, ini kita kasi chance KFC menang. Coleslaw dia tak berapa menarik.. Tak colourful. Maybe kurang mayonis ke apa ntah.. Tapi dia lebih rasa sayur dan kurang creamy... Jadi saya tak suka... Atau sebab saya memang memilih sayur? T____T Fine, saya memang macam tu.

Oke, dah.. Setakat ini, cuma itu menu yang saya pernah rasa. Tak popular? Tak apa.. Asalkan sedap dan menjanjikan kepuasan. Jom, Isnin ni! :)

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus