Tuesday, February 15, 2011

KALAU NAK CANTIK, PAKAI KAIN BATIK

Share


Mengulas tentang perempuan berkain batik seems like satu perkara yang super interesting since saya memang selalu jatuh hati dengan mereka yang berkain batik.. Err... Tapi jatuh hati dekat emak-emak berkain batik mintak dijauhkan.. KAH KAH KAH... Kenapa? Sebab tak ada sebab.. Cuma satu perasaan yang.... Yang tak ada apa-apa.. Sekadar saya suka lihat dan kemudian jatuh hati.. Heh...

Sebenarnya bukanlah terlalu spesifik kepada penampilan berkain batik saja.. Sebenarnya lebih kepada nilai seorang perempuan berkain batik. Atau lebih mudah saya cakap saya memang jatuh hati dengan perempuan kampung-kampung.. Tak banyak sebab melainkan saya suka cara mereka yang sopan santun, lemah lembut dan pemalu.. Apa lagi yang mengujakan dalam hubungan selain sifat pemalu.. (Ececeh)

Ramai orang cakap taste meminati si kain batik adalah aneh. Atau mungkin lebih tepatnya meminati perempuan kampung-kampung adalah aneh. Tak pasti kenapa saya ada taste aneh.. Mungkin sebab perempuan kampung ada banyak kekurangan untuk diisi oleh lelaki.... kot... Kalau mempunyai kekasih yang tahu dan ada segala benda mesti lah kehidupan jadi tidak bererti bukan...

"Saya beli kereta semalam.." - Lelaki
"Ye ke... Ayah saya pon belikan saya kereta semalam.. BMW"
- Perempuan
"..... Saya PROTON SAGA BLM jek..." T____T
- Lelaki

Sedih lah kan..? KAH KAH KAH... Berbeza dengan perempuan kampung yang selalu merendah diri dan tak menuntut macam-macam seperti hak sama rata dengan lelaki atau hantaran tinggi-tinggi.. T____T Dan mereka juga tak ada apa-apa yang seterusnya mensebabkan mereka bergantung penuh kepada si suami. Bukan kah lelaki terasa sungguh bahagia mempunyai isteri yang bergantung kepada beliau? Bukan kah lebih seronok bila duduk berdua di ruang tamu..., membelai tangannya sambil bercerita perihal kehidupan dengan si isteri, dan si isteri mendengar dengan penuh minat..? Seronok bukan...? Kan tak seronok bila suami dan isteri berstress-stress membincangkan soal bisnes masing-masing? Sungguh bosan bukan? T____T Sedangkan si isteri sepatutnya menjadi seorang yang menenangkan...



Mungkin semuanya bergantung pada kehidupan jenis apa yang diinginkan selepas berkahwin.. Kalau nak kehidupan urban, jadi memilih perempuan bandar adalah lebih mudah.. Tapi kalau nak kehidupan berciri hebat tapi mengekalkan nilai ketimuran, mestilah gadis-gadis kampung lebih baik.. Mungkin ada yang nanti bercakap serong mengkata; "Ewaahhh... Nak perempuan yang tak ada apa-apa, then kau boleh la control hidup dia pastu buat dia macam orang gaji?"... Bukan itu lah maksud saya.. It's all depends macam mana kita membayangkan kehidupan selepas kahwin...

Pada saya sesuailah dengan ungkapan; "Diciptakan wanita dari rusuk lelaki, bukan dari kaki untuk dialasi, bukan dari kepala untuk dijunjung, tapi dekat di bahu untuk dilindung.. dekat jua di hati untuk dikasihi.." which is pada saya macam satu panduan on how a husband should treat his wife, dan macam mana seorang isteri sepatutnya sedar dan tahu untuk meletakkan diri sendiri dalam kehidupan si suami. Hey, kehidupan itu seni...

Secara ringkas, saya mahukan kehidupan penuh kelembutan dan ketimuran.. Bukan lah saya maksudkan perempuan bandar itu tak ada kelembutan atau sungguh kebaratan, bukan.. Tapi semua tentang citarasa.. Tak kisah lah kalau anda mahukan perempuan yang tak pakai kain batik atau tak pernah pakai batik ke apa.. Pilihan masing-masing. Err.. Jangan tak pakai apa-apa sudah lah.. KAH KAH KAH... Sekian..

* Gambar hiasan ihsan dari Fifi Farihan. Thanks Fifi! ;)

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus