Monday, March 22, 2010

MAKAN ITU INDAH

Share
Baru saja menikmati sarapan pagi berharga 20 ringgit. Saya rasa itu sarapan paling mahal sepanjang hidup saya.. Atau mungkn ada yang lebih mahal selama ini tapi saya tak perasan sebab orang lain bayar? HAHAHA... Okey, saya memang suka makanan... Walaupun saya mengkata saya bimbang melakukan aktiviti memakan, tapi saya tidak mampu berbohong bahawa makan itu sangat indah. Jadi mana ada orang melepaskan keindahan bukan?? HAHAHA.. Mari makan, mari...



Bunda kata, sejak dari kecil saya mempunyai tabiat pemakanan yang aneh dari ahli keluarga yang lain.. Sekarang saya dah tahu kenapa.. Sebab pada waktu saya lahir, KFC, McD, Burger King dan tidak dilupa Pizza Hut sudah muncul di negara yang tercinta ini.. Maka adalah menjadi tanggungjawab untuk kita menikmati 'cinta' negara tersebut semahu-mahunya.. HAHAHA.. Bunda kata saya tak suka makan nestum.. Saya makan susu mahal... Saya makan nugget semasa kecil.. Sekarang mana ada orang kesah kalau budak 2 tahun makan McD secara rakus bukan?? Ceh.. Bunda memang suka begitu..

Baik, saya sertakat tabiat makan saya.. Mana tahu ada orang ada hati nak belanja karang.:-

1. Saya suka western food secara banyak. Saya sendiri tak pasti kenapa.. Sedangkan bunda saya bukanlah seorang pemakan makanan Barat. Buat Spaghetti pun tak berapa nak pass sangat. Eheh... Serius saya cakap, saya tak tahu kenapa western food sentiasa berjaya menggugat nafsu makan saya.. Tak pernah gagal walau sekali! Padahal saya hidup dengan penuh kemelayuan.. HAHAHA...... Eh, tapi saya rasa ini elok... Tahu tak nasik itu membunuh?? (Hakim tipu sangat, jangan percaya).

2. Saya selalu bimbang berhadapan dengan makanan. Saya selalu cakap, saya risau makan sebab nanti gemuk.. Tapi dalam masa yang sama tangan saya masih menyuap makanan macam apa ntah.. Sungguh tak berapa istiqamah langsung niat berdiet itu... Saya cuba tak pandang makanan.. Kalau masuk cafe juga, saya mesti order air saja.. Tapi bila orang lalu sebelah bawak nasik goreng paprik, tak payah cakap, mesti bangun order punya... HAHAHA... T____________T Berubahlah Hakim.. Berubah....

3. Saya suka makanan dihias cantik dan macam eksklusif.. Walaupun cekodok saja.. Tapi kalau dihias dengan udang galah sebesar lengan, siapa tak tergugat bukan? HAHAHA... Kalau bagi daging rusa panggang sekalipun, tapi presentation macam beli dekat kedai sebelah Petronas yang pekerja dia takda permit tu, siapa pun tak pandang.. Eh, lagi sakit hati kalau pergi Pizza Hut, mintak Huts'Platter lepas tu udang macam tak ikhlas membesar saja.. Fuh, mencabar kesabaran lah.

4. Biar sikit tapi secukup rasa.. Fakta saya, kalau makanan sikit, tapi rasa kuat, dia akan memberi nikmat pada lidah selama beberapa jam.. Jadi dalam masa beberapa jam itu, kita tak akan makan makanan lain sebab takut rasa dekat lidah tu hilang.. HAHAHAA... Tapi kalau makan makanan banyak sepenuh nafsu, tapi rasa macam air tawar, takyah pandang dah. Buang saja... Syoh.. Syoh.. T_____T Ikan air tawar lagi sedap kau tahu...



5. Saya suka menonton rancangan masakan oleh Jamie Oliver.. Selain lidah panjang dia yang menarik perhatian buat gelak ketawa, passion semasa dia memasak juga selalu mensebabkan lidah saya turut terasa ________ (Err..).. HAHAHA.. Apa ni tak senonoh dan seram.. T_____T Eh, tapi memang Jamie Oliver sangat cool okay... Masaklah apa pun, mesti nampak macam nak terkam... Makan sayur tepi jalan pun ternampak sedap... Rasa nak cuba jugak belasah rumput sebelah rumah.... Mana tau boleh jadi se'terror' Jamie. Ceh. Sekali ayah racun rumput, ambik kau!

6. Masakan bunda always in my heart. Made in heaven orang kata. Walaupun tak dihias cantik, walaupun bunda tak pandai masak western.. Tapi tempe kicap dia selalu menambat hati.. Biarpun dia bukan Jamie Oliver, tapi saya masih ingat sumpah seranah dia masa termasukkan breeze dalam masak asam pedas yang sentiasa menjadi gelak ketawa sampai di saat perkataan ini dituis.... HAHAHAHAHAHAHAHA..... Sumpah lawak.. Berbuih-buih masak asam dia.. Kemudian dia gelak sendiri.. Alahai bunda..... Masak asam breeze jadinya... T_______T Kempunan masak asam ikan pari hari itu..

See?? Walaupun sekadar bercerita tentang makanan, tapi tetap mengundang rasa bahagia bukan?? Itu lah saya cakap, makan itu indah.. Bunda selalu pesan, makan selagi boleh makan... Nanti dah tak boleh makan, baru nak teringin makan itu ini.... Saya pulak cakap, jangan makan sangat sementara ni.. Nanti 30 haribulan nak makan pizza takda duit pulak.. HAHAHAHAHA.. Jom semuaaa!!!~ Iktakimas...!

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus