Friday, January 2, 2009

MELANCONG DI KOTA SESAT..

Share
Pergi ke kelas adalah sebuah perbuatan penat.. Perbuatan penat bermakna sangat penat. Dan sangat penat adalah tidak seronok dan tidak baik untuk kesihatan.. Perbuatan lebih penat adalah pergi ke kota sesat untuk datang ke sebuah kelas.. Siapa arkitek?? Siapa? Siapa?? Saya teringin berjumpa si arkitek yang merekacipta kota sesat ini. Saya teringin melakukan soal siasat di mana dia bersekolah, bagaimana mendapat idea membina sebuah kota sesat yang gila sesat tersebot... Bagaimana beliau berfikiran sangat kreatif dengan membina kota sesat... Sesat adalah gila dan sangat malu oke??



Saya maksodkan kota sesat tersebot adalah para bangunan di UUM. Bangunan di UUM sangat pening... Jangan kata student UUM tak pernah sesat dalam bangunan sendiri.. SUMPAH pernah.. Canselori adalah kawasan PUZZLE.. Sekejap nampak tangga, sekejap tangga hilang.. Sekejap ada bangunan.. Sekejap bengunan hilang.. Bermakna, itu adalah sesat. Berapa kali saya kata sesat?? Bukankah banyak kali?? Bermakna saya melakukan extra penekanan terhadap kesesatan di UUM.. Har har har...

"Jumpa saya di bilik 1.3 FKBM" - Lecturer.
"Baik.." - Student.

Itu bermakna perbuatan malapetaka. Tadi kelas PROCESS WRITING.. 2.6 FKBM.. Saya, Ezzaty, Ija dan Zul berekspedisi ke FKBM.. FKBM adalah.... Adalah... Bangunanlah bukan.. Iyalah, bangunan.. Tapi tak tahu apakejadah FKBM punya makna... UUM suka guna kata pintas.. Errr.. Singkatan kata... Kata singkat... Apa-apalah.... Sambung.. Kami naik tingkat dua... 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 -----> (Sign board).. Kami pon pergi jalan.. 2.1.... 2.2..... 2.3.... 2.4.... 2.5.... 2....??? Aik?? Mana bilik 2.6?? Mana? Mana?? Kami patah balik... Kira balik dari mula sampai akhir... Mana tahu tiba-tiba bilik 2.6 timbul.. Errr.. Takda... Bilik 2.6 adalah bilik invisible..... Tak jumpa... Di manakah?? Tiba-tiba jumpa tangga...



Kan saya kata, bangunan UUM adalah PUZZLE... Tiba-tiba ada tangga... Kami turun tangga.. Tiba-tiba jumpa bilik 2.6 di tingkat satu... Apakah hal?? Kenapakah tingkat 1 ada bilik di tingkat dua...?? Apakah hal?? Mengapakah tidak melakukan persambungan secara terus dengan wing sebelah sana?? Apakah hal?? Mengapakah mesti naik dan turun tangga berulang-ulang kali... Apakah hal?? Balik kelas kami keluar dan turun tangga diketuai oleh seorang perempuan... Kami ikot belakang... Maksod saya, ikot dari belakang.. Tiba-tiba dia berhenti... Dalam bangunan, atas tangga..

" Ni kat mana ni" - Si perempuan.
" Entah.. Takda jalan kaaa??" - Zul.
" Kan aku cakap, gerenti sesat.." - Hakim.. (Sayalah tu.)
.
.
.
.
.
.
.
.
.

"Eh, kat sini rupanya..." - Zul setelah TERJUMPA jalan secara tidak sengaja..

Har.. Har.. Har...~ Tak tipu oke?? Silalah buat lawatan sambil belajar ke UUM.. Sila kuatkan stamina dan minda... Mencari bilik di UUM adalah perbuatan yang memerlukan kekuatan fizikal dan mental.. Dan... Sumpah seranah itu adalah senaman mulot.... Silalah sumpah arkitek hebat tersebot... Silalah.. Silalah.... Har.. Har... Har... Tak guna punya arkitek..

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus