Wednesday, May 6, 2009

LIVE DARI KAMPUNG!

Share
Macam seronok tak melihat-lihat blog sehari suntuk. Kalau di kolej asyik tengok blog sendiri sampai bosan rasa nak bakar je blog neh. HAHAHA.. Masakan saya mampu berbuat demikian kan? Untuk pengetahuan semua, saya sedang berada di kampong dan bergembira.. HAHAHA.. Dan pagi ini saya ada terdengar bunyi ayam.. Ya Allah betapa bernostalgianya bunyi ayam tersebot. Malam tadi buat pertama kalinya dalam masa 4 bulan, saya merasa asam pedas buatan bunda.. Bunda memang understanding masak asam pedas bila tahu anak dia nak balik. Terima kasih bunda… Esok buat sambal udang, lepas tu masak Tom Yam, lepas tu Nasi goreng kari pulak yaa bunda? HAHAHA…

Semalam perjalanan 7 jam dari Changlun ke Klang tak seronok sangat sebab kaki sakit sebab angkat barang kelmarin dari tingkat 4 pergi tingkat 1. Ntah kalau duduk tingkat dua puluh mesti patah pinggang terus. Tapi nasib baik dia ada sampai tingkat 5 SAHAJA.. HAHAHA.. Suka sangat berhiperbola tak berapa lucu macam neh. Oke, tapi dalam bas semalam bukanlah tak seronok langsung.. Seronok jugak bila mengelamun tengok keindahan Selangor negeri tercinta. Lepas tu bas tu pergi pusing KL pulak. Lamanya tak nampak KLCC waktu malam. Lamanya tak nampak kesibukan kotaraya dan kehidupan malam penuh warna warni di KL. Kalau di Kedah, pukul 9.30 malam pun dah gelap. Orang Kedah neh tidur awal ke apa ntah. Balik pukol 10 malam dah nampak macam pukol 12 tengah malam. Tak seronok.. Memanglah, mana ada orang seronok duduk di negeri orang bukan??

Pagi neh saya pergi keluar rumah sekejap.. Sejuk. Walaupon saya duduk dalam hutan di Kedah sana, saya tak rasa sejuk macam di kampong. Kedah panas lah. Serius neh.. Kedah panas GILA. Di kampong sejuk dan berudara segar dari ladang HAHAHA.. Tadi rasa-rasa mahu pergi berjogging dua kilometer macam sebelum jadi perantau.. Eceh.. Tapi membatalkan niat sebab rasa-rasa nak pergi buat sarapan pagi dengan bunda, lepas tu kemas rumah, kemas bilik, kemas pakaian dan mensapu rumah… Ehem.. Oke, oke, saya tipu anda semua.. HAHAHA.. Saya malas sebenarnya. Malas.. Puas hati? HAHAHA… Pagi tadi dengar bunda membebel menyampaikan laporan keadaan semasa keluarga.. Macam-macam bunda cerita. Oyyaa…! Jiran saya sudah mendirikan rumah tangga. Ya Allah, mari saya cerita kenapa perkara neh mentarik perhatian.

Pertama, sebab dia pernah jadi rakan sepermainan saya. Masa zaman purbakala kanak-kanak dulu, dia kawan baik saya.. Kami selalu pergi main pondok-pondok dekat belakang rumah dia. Sebab belakang rumah dia ada kebun kelapa sawit. Waktu tu macam biasalah saya jadi ayah, dia jadi ibu. Anak TIADA. Tak berapa pasti kenapa. Mungkin sebab kami berlakon jadi ibu bapa mandul ke apa ntah.. HAHAHAH. Seronok sampai bunda carik tak jumpa-jumpa sampai Maghrib. Lepas tu bila balik, bunda belasah saya di bilik mandi sambil menjadikan gayung sebagai senjata rasmi. Untuk pengetahuan semua, kepala saya sudah lali dengan gayung sebab selalu diketuk tragis sama bunda. HAHAHA.. Oke, kembali kepada jiran saya.

Sebab kedua, dia adalah sebaya. Tapi sekarang saya tak tahu macam mana rupa dia. Sebab dah lama sangat tak jumpa walaupon duduk sebelah rumah.. Tahu-tahu dah kawen dengan sapa ntah.. HAHAHA.. Nasib baik.. Kalau tak habislah sebab bunda kata dia pernah berniat nak menjodohkan saya dengan dia. Kalau perkara tersebot terjadi maka malapetakalah sebab akan menghancurkan prinsip anti-kekasih hati sekampung. HAHAHAHA… Saya pon takdalah rasa pernah terjatuh cinta dengan dia ke apa walaupon kami pernah main family-family sama-sama.. HAHAHA.. Lepas 15 tahun, akhirnya dia jadi isteri orang.. Alhamdulillah.. Akhirnya ngkau kawen secara realiti jugak HAYATI.. HAHAHA…

Habis cerita jiran saya. Saya tengah fikir nak buat apa cuti neh. Saya berniat mahu pergi rumah cekgu-cekgu. Tapi belum tentu bila. Tapi pastinya banyak benda dalam rancangan.. Termasuk rancangan mentukar template.. Tapi kalau rajin aah.. Kalau tak, kau duduk lah tengok blog neh tak berubah-ubah sampai bosan.. HAHAHA… InsyaAllah, blog akan up to date dengan cerita setiap hari.. Entry berkualiti mentarik perhatian gred A tak dapat ditaip lagi setakat neh.. Banyak pengaruh buku lah neh.. Ngkau tengoklah semester depan saya tak mahu tengok buku.. HAHAHA.. Setakat neh, ngkau bacalah entry miskin neh.. Kalau ngkau bosan, tak payah baca.. Campak dalam longkang ke apa.. HAHAHA.. Oke, kita sambung esok InsyaAllah..~

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus