Wednesday, May 20, 2009

BLOG INI HIPOKRIT!

Share
Blog neh kalau sesiapa sedar tiada kisah sedih. Bermaksud blog ini hipokrit. Blog sudah pandai berhipokrit canggih lah. HAHAHA.. Sebab itu lah blog ini berbeza dari yang lama. Sebab blog lama ada semua unsur hidup.. Unsur hidup ada banyak. Gembira, sedih, marah, tiada perasaan.. Maksud saya emosi keseluruhan yang perlu ada dalam hidup seorang manusia. Bila satu unsur jelas TIADA, bermakna itu adalah hipokrit. Jadi saya mengklsifikasikan blog ini hipokrit. Ramai tanya kenapa blog neh lain sangat dari yang lama? Jawapan dia kerana blog ini adalah baru.......... Baik, tak kelakar. Jawapan dia kerana blog ini adalah sebuah transformasi.. Transformasi adalah perubahan. Jadi ada kalanya blog yang bertransformasi akan ada kelainan. Kalau buat blog sepuluh, tapi asyik benda sama kita ulang, baik takyah ada blog.

Lagi.. Sebenarnya bila satu unsur hidup tercicir dari blog, bermakna blog tersebut bukanlah mewakili kehidupan penulis yang cuba dikongsi di alam maya. Memang.. Sebab untuk blog neh, tujuan dia hanya untuk menceritakan perasaan selain dari perasaan sedih. Jadi sebab itu entry sedih TIADA ditulis. Untuk masa ini, blog ini sedang mentanam perasaan hipokrit. Berapa kali saya tegaskan, BLOG INI SEDANG BERHIPOKRIT. Tapi cerita yang ditulis, BENAR. Cuma kadang-kadang perasaan itu TIPU. Faham? Tak faham sudah. Dari segi ayat, saya tak pasti sama ada ayat-ayat di sini mampu diserap ke dalam perasaan anda atau tidak (sila respon di ruang komen). Tapi setakat neh, saya tak pernah terima aduan orang tergeliat urat kepala cuba nak faham ayat saya.. Tak pernah. Jadi saya anggap ayat dalam blog neh DIFAHAMI. Noktah.

Sambung.. Ada sebab kenapa saya perlu simpan cerita sedih. Pertama, sebab saya sudah puas bersedih. Semester satu adalah kesedihan teramat-amat sampai tak cukup air mata nak jatuh ke pipi. Eceh! Cuma saya tidak pernah bercerita di blog. Saya demam masuk wad sampai sipi-sipi nak kena HEAT STROKE pon tiada dicerita dalam blog.. Saya putus cinta TIADA cerita. Saya tensen subjek DIPLOMASI tapi akhirnya dapat B pon TIADA cerita. Banyak perkara tidak dicerita. Kerana waktu itu, sedih terlalu banyak sampai tak larat cerita. Sebab itu, blog baru tiada cerita sedih yang menunjuk rasa susahnya hidup. Susah takda duit pon saya cerita dalam nada emosi yang SUKA. Saya tidak sedih.. Siapa pernah nampak entri sedih dalam blog neh? Angkat tangan!! Tiada.. Bagus... Kalau ada bermakna anda betul-betul menghayati penulisan saya sampai angkat tangan tiba-tiba depan PC. HAHAHAHA...

Sebab kedua, kerana kadang-kadang menyembunyikan perasaan sedih itu adalah sebuah kekuatan.
Siapa mahu dipandang lemah? Tidak. Bukan bermakna sedih itu tanda dia lemah. Tapi dalam sesetengah perkara, sedih itu bermakna lemah dan menjadi kegembiraan orang lain. Kau faham? Tak faham.. Baik, takyah cerita aah.. Semua tak faham.. Kau makan apa? Maksud saya, bila kita rasa sedih kerana perbuatan seseorang yang JAHAT, bermakna orang itu akan gembirajahat mentengok kita macam lemah kerana konon-konon diri dia bermakna sangat dalam hidup kita sampai kena sedih bila dia tiada padahal tak.. HAHAHA.. Ayat neh pon boleh kata hipokrit jugak ikut penilaian masing-masing. Tapi sekarang seriously happy sebab hidup aman tenteram tanpa masalah. Takyah sebok hal orang lain.. Takyah usya-usya blog orang lain.. Sebab macam tak malu dah lari nak pergi usya-usya macam.. Ahh.. Kau diam. HAHAHA.


Sebab ketiga, takyah cerita sebab memang takda sebab lain. Selain sedih, sesetengah cerita lain pon tak akan dicerita dalam blog neh. Contoh dia, cerita cinta yang buat kita meluat tengok memang takyah cerita.. Sayang-sayang dalam blog sampai rasa nak muntah pon tidak akan berlaku.. Cerita pasal girlfriend sendiri pon TIADA. Sebab pertama, memang TIADA. Dan sebab kedua kerana itu adalah privacy mutlak. Bermaksud kalau ada pun TIDAK akan diceritakan sebab malu. Saya kan penuh dengan perasaan malu. Tapi bila baca blog orang lain yang ada cerita cinta dia, boleh layan jugak kalau dia pandai olah cerita jadi menarik sampai rasa addicted dengan blog dia.. Maksud saya bercerita tentang cinta dan kekasih hati itu tidak SALAH. Tetapi pengolahan harus secara bercerita kepada readers, bukan mentulis touching-touching macam blog tu dia sorang baca dengan kekasih hati dia. Ahh.. Malas aah cakap pasal benda neh... Nanti ngkau kata; “Suka hati lah, blog aku!!”... Sekarang saya cerita tentang blog saya. Bukan blog ngkau. Mind u! Apsal terasa? Move! Move!!


Kadang-kadang cerita sesuatu perkara macam GEMBIRA tak ingat dunia kan? Padahal ada masanya dalam cerita tersebut ada cerita tak gembira. Contoh dia bila cerita pasal projek. Cuma cerita pasal birokrasi, lembab dan penat semata-mata. Padahal sebenarnya ada cerita Timbalan Pengarah tak cantik muka kemek boikot projek, ex-officio berlagak pandai padahal bodoh, dan cerita saya marah sebab AJK kerja lembab. Tapi tak cerita dalam blog. Sebab saya tak mahu readers tahu tentang halangan yang melemahkan saya. Yang saya mahu readers tahu adalah kekuatan, kerja keras dan kejayaan saya selain hal-hal peribadi ringan untuk tatapan umum. Itu adalah hipokrit. Saya admit. Tapi itu jenis hipokrit perlu. Blog ini memang dibina berlainan dari blog lama. Kerana saya mahu hidup dalam satu kehidupan baru. Blog lama adalah sejarah. Kalau nak tahu SANGAT, pergi tengok blog lama. Tapi jangan seret isi blog lama ke sini.. Kang saya ban kang nangis sedih pulak.. Pergi baca dan simpan dalam hati. Takyah nak luah kat sini. Saya mengkasi warning neh.. Warning tahap 5. Bermakna BAHAYA. Jangan buat. Kalau buat, MATI. Eh, mati pulak.. Sebenarnya nak cakap “SIAPLAH!”. Mana boleh bersifat kasar tetiba. HAHAHA..

Ini adalah jawapan kepada persoalan “Why your blog is seems totally different?”. Kerana ramai yang masih bertanya kenapa penulisan saya berubah secara extreme. Jawapan dia, kerana blog neh berhipokrit. HAHAHA.. Blog yang hipokrit. Bukan saya.. Kerana saya tahu semua perkara dalam diri saya. Tapi blog TIDAK. Jadi blog neh hipokrit. Nak marah, marah blog. Err.. Takyah buat aah.. Kang macam tak berapa siuman marah-marah depan PC kang. HAHAHA.. Ini bukan entry serius kan? Baik, tak sure. Tapi yang sure, ini bukan entri sedih. Kalau tetiba nak buat entri sedih, saya mengkasi warning seminggu awal oke? HAHAHA... Sekian, terima kasih.

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus