Tuesday, January 4, 2011

CINTA DAN SEEKOR MONKEY

Share
Apa itu cinta? Atau orang puteh kata LOVE.. Atau orang gedik kita suka cakap 'lurve'.. Cinta terbahagi kepada banyak peringkat.. Bermula dari peringkat kanak-kanak yang bersifat monkey, tak ada tujuan, mengada-ngada.. Sampai lah peringkat dewasa yang ada arah tujuan, penuh seni, dan sungguh fairy tale jalan cerita dia.. Yang bersifat monkey confirmlah tak boleh pakai.. Ada orang pernah rasa bercinta dengan monkey-monkey.. Saya pon pernah melalui zaman monkey dan menjadi monkey.. T______T Tapi tak apa... Itu pengalaman..



Eh, betul, cinta itu pengalaman.. Yang memang boleh mematangkan.. Kalau anda jenis manusia berfikir lah.. Kalau anda jenis bercinta, putus, 1-2 hari boleh dapat orang lain tak pernah insaf, anda memang tak akan dapat manfaat. Sebab itu saya selalu kata, cinta bukan sekadar perasaan.. Bukan sekadar i love you, ilove you too blergghhh!!~ Sebab itu semua perkara monkey.. Bercinta secara monkey tak akan ada seni.. Dan tak ada tujuan.. Jadi hari-hari cuma i love you, i miss you.. dah tak ada perasaan pon cakap i love you jugak sambil lewa.

Cinta yang ada pengalaman ni cinta tahap 23-26 tahun which is satu umur yang membolehkan otak berfungsi dengan normal. Apa ciri-ciri cinta tahap ini?

1. Tak ada sifat kanak-kanak. Cinta tahap neh tak menjadikan sifat kanak-kanak sebagai panduan.. Tak payah keluar setiap minggu.. Kalau anda rasa setiap minggu mesti nak keluar sama, bermakna anda maseh monkey.. HAHAHA. Biasanya tahap ini orang akan rasa macam; "Eh, korang ni bercinta ke tidak".. Maksudnya dia macam suam-suam keadaan dia.. Tapi sebenarnya dalam hati ada taman yang anda saja tahu.. Keadaan macam ini selalunya membangkitkan keseronokan macam satu hari anda akan tertunggu-tunggu mesej dia lepas tu handpgone berbunyi dan anda melonjak riang dari atas katil, capai handphone; "Ni abah. Ade kat balai polis. tolong topup rm10 ada kecemasan. tak payah call nanti abah call balik"... "-__- Harap anda faham isi point ini.. Boleh highlight.

2. Cemburu itu sifat mazmumah yang perlu dielak..
Dalam peringkat ini, sifat cemburu adalah sangat annoying.. Kalau setakat melepak dengan kawan lama makan-makan tak payah lah cemburu sebab itu akan membosankan pasangan. Jadi lah dewasa. Sentiasa cool dan memudahkan pasangan.. Kalau anda sikit-sikit cemburu, sikit-sikit cemburu sumpah cukup 2 bulan je mesti pasangan naik fed up.. Jadi jangan menjadi seorang pencemburu.. Selain ia sangat hodoh, ia juga memudaratkan hubungan. Paling penting jangan bagi alasan kenapa anda harus cemburu sebab memang tak ada alasan untuk menjadi cemburu.

3. Fikir masa depan. Cinta bukan satu masa bersuka ria.. Ini masa untuk mendidik dan memperkenalkan diri. Didik lah pasangan dalam waktu hati masih berbunga-bunga.. Bentuk lah dia ikut apa yang kita nak dia jadi bila kawen nanti.. Tunjukkan diri anda yang sebenar supaya kalau dia rasa dia tak boleh go on sekarang, dia boleh cepat-cepat mintak putus.. Jangan dah kawen nanti baru nak sebok didik lepas tu dia tak boleh terima lepas tu mintak cerai.. Tak pasal-pasal sorang janda, sorang duda. Macam saya cakap, break up bukan sesuatu yang buruk. Kalau tak boleh go on dengan seseorang dengan alasan yang munasabah, boleh jalan. Ingat, kita fikir masa depan.. Bukan masa sekarang nak bersuka ria.



4. Bersangka baik..
Jangan mengaku anda sayangkan pasangan tapi dalam hati penuh kecurigaan. Ini monkey pon tak buat. Bila dah curiga, tak payah teruskan.. Dari menyakitkan hati sendiri, buat dosa semua, baik cepat-cepat tamatkan riwayat.. Bukan terjun bangunan maksud saya.. Tamatkan riwayat hubungan anda. Dalam hubungan hati yang bersih itu penting. Kalau hati kotor, maka hubungan tak akan selamat.

5. Bergembira dalam hati.. Macam saya cakap, kalau kita bermatlamat untuk menjadi seorang yang riang ria, maka riang riakan hidup anda. Kalau dalam hati selalu fikir masalah, penuh curiga, cemburu buta, sakit hati tak pasal-pasal, suka fikir negatif, busuk hati, maka anda mustahil nak rasa bahagia. Jangan menyalahkan orang lain.. Semuanya berpunca dari hati sendiri. Kita membentuk hati.. Kalau busuk hati, busuklah pemikiran.

6. Tak menyusahkan pasangan. Serius cakap, masa tahap ini bukan masa untuk meletakkan diri dalam satu kedudukan yang menuntut macam-macam.. Maksud saya, ini bukan masa untuk kita set dalam kepala; "Aku GF dia, jadi dia mesti layan aku macam ini, macam ini dan macam ini." Jangan meletakkan diri sendiri macam angel ke apa.. Jangan suruh pasangan layan anda macam puteri raja ke apa.. Jangan mengharap pasangan nak memenuhi segala tuntutan dalam hati yang biasanya didorong nafsu dan keinginan. Semua tu mengada-ngada. Jadi independent.. Jangan menyusahkan pasangan.

7. Tanggungjawab masa bercinta sekadar menjaga dan mendidik. Bukan bagi barang, bagi duit, bagi kereta and what so ever.. Kalau anda rasa bermurah hati, berpada-pada.. Kalau anda lelaki, ingat lah, jangan biasakan pasangan anda dengan duit dan barang.. Buruk padahnya.. Serius. Didik lah pasangan dengan nilai hidup. Didik lah dengan nilai agama. Didik dia hormat mak ayah anda.. Didik dia jadi seseorang yang boleh membantu anda, hormat mak ayah anda.. Itu tanggungjawab waktu bercinta.. Duit, barang, nafkah itu semua selepas kawen. Jangan bajet dah kawen tapi sebenarnya belum. T_____T LELAKI BERTANGGUNGJAWAB MEMBENTUK.

Oke, cukup 7 perkara. Berbezakan kan cinta seorang monkey dan seorang dewasa? Jangan jadi monkey.. Sekian.

Hye Facebookers!

Followers

Recent Comments

Powered by Disqus